Zabawy SI cz.III

Dodano: 11 maja 2020
  1. „Gimnastyka ważna sprawa, dla nas dzieci to zabawa”
  •  wstążka gimnastyczna – wstążkę możemy zrobić samemu z ołówka i długiej i wąskiej taśmy krepiny. Posłuży do tańca przy muzyce, lub ćwiczeń z wymachami ramion.
  •  przeskakiwanie z nogi na nogę
  • turlanie po dywanie
  • pajacyki
  • skoki obunóż
  • zwijanie ciała w kłębek i rozwijanie
  • w leżeniu na plecach, toczenie stopami piłki po ścianie
  • w leżeniu na plecach przenoszenie piłki za głowę trzymanej pomiędzy stopami
  • w siadzie, kręcenie się w kółko na pośladkach
  • „wycieraczki samochodowe”-dziecko leży na plecach i złączonymi wyprostowanymi nogami imituje ruch wycieraczek samochodowych
  • „kołyska” – dziecko w przysiadzie obejmując rękami kolana, przetacza się na plecy i z powrotem

Warto podczas ćwiczeń ruchowych z dzieckiem, spróbować nakreślić prostą fabułę, żeby zaangażować dziecko i zachęcić do ćwiczeń.

Ćwiczenia wspierają rozwój ruchowy dziecka, usprawniają układ przedsionkowo – proprioceptywny, wzmacniają mięśnie posturalne odpowiedzialne za prawidłową postawę ciała.

  1. Motylek

-potrzebujemy 4 poduszek, koca lub prześcieradła. Rozkładamy na podłodze, najpierw poduszki potem prześcieradło. Dziecko turlając się zbiera poduszki i zawija się w prześcieradło tworząc kokon. Następnie przemienia się z poczwarki w motyla wydostając się z kokona.

Otulenie poduszkami i prześcieradłem zapewnia stymulację czucia głębokiego, a turlanie stymuluje układ przedsionkowy

  1. Kręgle

Kręgle możemy zrobić z butelek po wodzie mineralnej, żeby je odrobinę dociążyć dolewamy wodę i mocno zakręcamy. Potrzebujemy jeszcze piłki i jesteśmy gotowi na rodzinne zawody.

Ćwiczymy  funkcje wzrokowe podczas celowania.

  1. Wyścig klamerek do prania

-potrzebujemy klamerek do prania, sznurka lub suszarki, sprawdzi się również pudełko po butach, Zadaniem dziecka jest przyczepiać klamerki najpierw jedną, potem drugą ręką.

– modyfikacje: lewą rękę przyczepiamy klamerkę po prawej stronie.

-możemy zdejmować klamerki z własnego ubrania, nazywając każdą część ciała.

-do ćwiczeń grafomotorycznych możemy także wykorzystać szczypce i przenoszenie drobnych przedmiotów.

Zabawa klamerkami to ćwiczenie grafomotoryczne szczególnie dla dzieci, które przygotowują się do nauki pisania lub na wczesnym etapie. Dodatkowo nazywając części ciała utrwalamy schemat ciała. Ćwiczymy przekraczanie linii środkowej ciała.

  1. Memo dotykowe:

-w pudełku umieszczamy różne przedmioty dziecko z zawiązanymi oczami znajduje parę. Mogą to być przedmioty codziennego użytku (zmywaki, myjki, łyżeczki, przedmioty na znalezione na spacerze)

-inną wersją jest dotykanie (bez kontroli wzroku) i nazywanie przedmiotów lub szukanie konkretnego przedmiotu.

Zabawa jest ćwiczeniem manipulacyjnym i stymuluje zmysł dotyku, jeśli przedmioty będą wydawały dźwięki, które będą dodatkową podpowiedzią, stymulujemy także zmysł słuchu.

 

                                                                                                              Anna Chrzanowska

                                                                                                              Terapeuta Integracji Sensorycznej

Kategorie: Wydarzenia

Góra